030-289 0444 | Buiten kantooruren: 088-130 9670
homepage header
Apenpokken (Monkeypox)

Monkeypox (Apenpokken)

In Mei werd in Nederland voor de eerste keer monkeypox (apenpokken) vastgesteld, inmiddels zien we meer patiënten.

De symptomen van monkeypox zijn uiteenlopend:

• algemene klachten, zoals hoofdpijn, spierpijn, koorts, koude rillingen, moeheid en lymfklierzwelling

en/of

• huidafwijkingen, van bultjes, via blaasjes, via puskopjes, via zweren naar indrogende wondjes, zie mantotman.nl voor afbeeldingen

en/of

• ontsteking van de anus (proctitis), met hevige anale pijn en vaak slijm bij de ontlasting

In Nederland wordt monkeypox vooralsnog voornamelijk gevonden bij mannen die seks hebben met mannen en bij hun partners.

Denk je monkeypox te hebben, bel dan met de GGD regio Utrecht via 030-630 5400, dit nummer is op werkdagen bereikbaar tussen 8.00 en 18.00 en in het weekend tussen 9.00 en 17.00.

Twijfel je over de diagnose of heb je vragen? Kom dan niet naar de praktijk maar bel de praktijk en maak een belafspraak met je huisarts of met de waarnemer van je huisarts, spreek met de assistente af op welke manier je foto’s naar de praktijk kunt sturen, zodat de huisarts voor het telefoon gesprek je afwijkingen kan beoordelen.

The first monkeypox cases in The Netherlands were diagnosed in May, currently we are seeing more patients.

Symptoms of monkeypox are:

• general symptoms, like headache, muscle ache, fever, fatigue and enlarged lymfnodes

and/or

• a rash, that turns into blisters, that turn into pimples, that turn into ulcers

and/or

• proctitis, with mild to sever rectal pain and often mucous on the stool

Currently, in The Netherlands monkeypox are mostly diagnosed in men that have sex with men and in their partners.

Do you think you have monkeypox, call GGD regio Utrecht at 030-630 5400 (Monday-Friday 8.00-18.00, Saturday & Sunday 9.00-17.00).

Are you in doubt and do you want to talk to one of our doctors? Please do not come to our practice but call and book an appoinment for a telephone consultation. Ask our assistants how you can make sure your doctor will be able to access pictures you have made of possible skin manifestations.

By |2022-08-09T08:51:39+00:00August 9th, 2022|display-homepage-gezondheidsnieuws|0 Comments

About the Author: